ایران از مقاومت چشم‌پوشی و به غرب اعتماد نکند

«بسام روبین» سرهنگ بازنشسته اردنی معتقد است ایران نیاز راهبردی به آمریکا ندارد زیرا این کشور دارای توافقنامه ها و معاهدات راهبردی با چین و روسیه است. تغییر سیاست ایران در دوره حضور اصلاح طلبان در قدرت و فاصله گرفتن از محور مقاومت از سوی این جریان سبب کاهش قدرت ایران خواهد شد. 

به گزارش تحریریه، روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در گزارشی به قلم دکتر «بسام روبین» سرهنگ بازنشسته اردنی نوشت، تردیدی نیست که محور مقاومت با جریان های حماس، جهاد اسلامی و حزب الله و مقاومت عراق و یمن به نیابت از دو میلیارد مسلمان از شرافت امت عربی دفاع می کنند.

تحلیلگر اردنی تبار افزود: به نظر می رسد نتانیاهو و افراط گرایان پیرامون وی خیلی زود در آزمون انتخاب ریاست جمهوری اصلاح طلب ایران پس از سقوط بالگرد آیت الله «ابراهیم رئیسی» به پیروزی رسیدند. ابراهیم رئیسی ایران را از مرحله صبر راهبردی به مرحله حمله منظم و کنترل شده منتقل کرد. در دوره رئیسی با شلیک موشک ها به مکان های حساس در سرزمین های اشغال شده، پیام های شفاف بازدارندگی ایران به آمریکا، رژیم اسرائیل و غرب رسید.

د. بسام روبین یکتب… لماذا لا نتعلم من الإسرائیلیین؟؟؟ – وطنا نیوز

وی افزود: ما بر این باور بودیم که رئیس جمهوری اصلاح طلب در پاسخ به ترور «اسماعیل هنیه» در تهران، ایران را به مرحله حمله نامنظم و غیرقابل کنترل منتقل کند زیرا این ترور یک اهانت راهبردی به تهران بود. اما به نظر می رسد اصلاح طلبان دارای رویکرد دیگری هستند که نشانه های آن در پیام های ارسالی آن ها به غرب آشکار شده است. به نظر می رسد اصلاح طلبان کم کم از محور مقاومت فاصله می گیرند. این در حالی است که این محور مقاومت بوده که به ایران قدرت سیاسی و نظامی و جایگاه ویژه در این منطقه ملتهب داده است.

این تحلیلگر معتقد است: اظهارات رئیس جمهوری ایران درباره حمله رژیم اسرائیل به لبنان ناامید کننده بود و نشان داد ایران نمی خواهد پاسخ جنایت ترور شهید هنیه را بدهد. این ابهام سیاسی نامتعارف ایران درباره تحولات لبنان سبب آسان شدن ماموریت نتانیاهو و تندروها در ارتکاب به جنایت های بیشتر شده و خواهد شد. آنها به کشتار و ترور بیشتری علیه مقاومت دست می زنند.

تحلیلگر اردنی افزود: ایران نیاز راهبردی به آمریکا ندارد زیرا این کشور دارای توافقنامه ها و معاهدات راهبردی با چین و روسیه است. به نظر می رسد جریان اصلاحات تغییر آشکاری در سیاست ایران خواهد داد که در نتیجه آن قدرت ایران کاهش خواهد یافت. اما باید این را دانست که تهران نمی تواند به وعده های آمریکا اعتماد کند و ایران به آرزویی که اصلاح طلبان وابسته به غرب دارند، نخواهد رسید. این تناقض ها اما سبب می شود نتانیاهو به جنایت های خود علیه زنان، کودکان و مردم بی دفاع ادامه دهد.

بسام روبین افزود: اینکه محور مقاومت هم با رعایت اخلاق اسلامی تنها به پایگاه های نظامی حمله می کند، یک خطای راهبردی است که سبب تحریک و دردمند شدن نتانیاهو نخواهد شد. تا زمانی که مقاومت راهبرد تهاجمی خود را تغییر ندهد و با رژیم اسرائیل مقابله به مثل نکند، تحولی رخ نخواهد داد. امید است محور مقاومت تندروهای صهیونیست را ساکت کند. افرادی هم که در کشورهای عربی خود را با صهیونیست ها همراه ساخته اند، باید شرم کنند و با رجوع به تاریخ خود درس عبرت بگیرند. نتانیاهو تلاش می کند شرایطی فراهم شود و به موفقیت «دونالد ترامپ» در انتخابات آمریکا کمک کند تا وی با پیروزی در این انتخابات، تصمیم های سرنوشت سازی را علیه برخی از کشورها که در کنار اسرائیل ایستاده اند، بگیرد. سردمدران این کشور نمی دانند که نتانیاهو آنها و مردم و تاریخ این کشورها را هدف قرار خواهد داد.

پایان/

۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 30691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =